Auteur: Sibo Arbeek, hoofdredacteur van Schooldomein en adviseur bij ICSadviseurs
29 november 2021 verscheen het tweede monumentale werk van auteur en redacteur Sibo Arbeek over de ontwikkeling van de Nederlandse Scholenbouw in Nederland, genaamd Samen Werken aan de Leeromgeving van Morgen, met 90 projecten die in de periode 2010-2025 gerealiseerd zijn of worden. Medio 2020 verscheen al het eerste deel Samen Werken aan de School van Morgen met 107 actuele projecten in het PO, SO en VO.
Op basis van alle projecten, de observaties en gesprekken met gebruikers, opdrachtgevers en betrokken partners bedacht hij het begrip een betekenisvolle omgeving, dat in de boeken verder is uitgewerkt. Dit begrip probeert de subjectieve waardering van het gebouw als leermiddel – die de plek waar mensen elkaar ontmoeten, leren en werken verbindt met de omgeving waarin het gebouw staat – te concretiseren.
Als de projecten één ding duidelijk maken is het dat mensen elkaar willen ontmoeten en dat het schoolgebouw, of het nu een integraal kindcentrum of de campus van een universiteit is, een structurerende invloed in het leven van mensen heeft, waarbij zij elkaar ontmoeten en door samen te werken informatie omzetten in zinvolle kennis.
Lees hier het gehele verhaal over dit boek met tevens een link om te bestellen >>
Opmerking Nanda: een fysieke omgeving kan ook fungeren als een helende omgeving. #healingspaces