Ons schoolsysteem is ongezond: kinderen worden klaargestoomd om te presteren, niet om creatief te zijn
Bron: Bedrock, sept. 2019
Documentairemaker Wagenhofer laat in zijn Alphabet docmentaire op zeer confronterende wijze zien hoe ongezond ons schoolsysteem is en wat dat zegt over hoe wij volwassenen naar kinderen kijken. Onze scholen maken doelgerichte mensen van onze kinderen die hun inspiratie verloren zijn en die enkel klaargestoomd worden om te presteren in onze maatschappij.
Neuropsycholoog Gerald Hüther speelt hier een belangrijke rol. Hij is expert op het gebied van vernieuwend onderwijs voor kinderen. Hij zegt: “Met ons schoolsysteem bereiden we onze kinderen zo jong mogelijk voor op de concurrentiestrijd in de wereld. School is funest voor onze creativiteit, verbeeldingskracht en enthousiasme. Kinderen leren zich aan te passen, hun creatieve impulsen te onderdrukken en uit plichtsbesef te doen wat hun leraren van hun vragen. Ons schoolsysteem is nog uit de 19e eeuw waarbij het niet gaat om ons eigen potentieel te benutten en te ontplooien, maar om ons aan te passen aan de industrialisering van de samenleving”.
Ten gunste van ieder kind moeten we gaan nadenken over een nieuwe manier van leren zodat elk kind zijn eigen potentie tot bloei kan brengen. Hüther stelt dat bijna elk kind hoogbegaafd ter wereld komt. Na de schooltijd is dit gereduceerd tot nog maar 2%.