Door: Kennisnet, maart 2019

Van personalisering tot blended learning. Op welke school je ook komt, overal hoor je hetzelfde: iedereen is bezig met onderwijsvernieuwing. Een zoektocht naar het beste en meest passende onderwijs voor jongeren die opgroeien in een tijd waarin de maatschappij hevig verandert – niet in de laatste plaats door technologie.

Hoewel scholen in Nederland al goed op weg zijn, vorderen de vernieuwingen nog maar geleidelijk. Dat komt enerzijds door de technologie zelf en twijfels over de inzet daarvan, maar ook door de cultuur op scholen. En dat is niet vreemd: veranderen is gewoon ontzettend moeilijk.

Voor deze publicatie keken we mee over de schouder van schoolleiders, leraren, experts en onderzoekers en brachten zo in kaart welke ontwikkelingen relevant zijn voor het Nederlandse onderwijs. We spraken met mensen uit het primair en voortgezet onderwijs over inspirerende voorbeelden van ict-gebruik die zij in het buitenland zagen.

Bijvoorbeeld met bestuurders en beleidsadviseurs die zich internationaal oriënteren om een nieuwe visie op onderwijs en ict te formuleren. En ook met leraren die op pad gingen om inspiratie op te doen voor hun eigen lespraktijk. Daarnaast vroegen we invloedrijke experts om te reflecteren op een aantal belangrijke ontwikkelingen. We kozen hierbij voor experts met uiteenlopende perspectieven, zodat er een breed beeld ontstaat van onderwijsvernieuwing met technologie.

Waar zoeken scholen eigenlijk naar en bij welke internationale onderwijsconcepten steken ze hun licht op? Scholen willen meer voor leerlingen betekenen in veranderende tijden. Ze zoeken naar manieren om het onderwijs te laten aansluiten bij de wereld waarin leerlingen leven en zullen gaan leven. Naar manieren om leerlingen beter te motiveren en in te spelen op hun individuele behoeften.

Shares:

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *