Inspirerende Scholen wil een inspiratiebron vormen in het onderwijslandschap. Geen kind is hetzelfde. Geen kind leert ook hetzelfde. We doen kinderen helaas nog vaak te kort door het huidige ‘one size fits all’ uitgangspunt. Bij Inspirerende Scholen gaat het daarom over: als professionals gezamenlijk manieren vinden om ruimte te bieden aan de uniciteit van elk kind.

Talentgedreven en gepersonaliseerd leren staat in PO en VO nog in de kinderschoenen, maar is een opmaat naar het loslaten van het gestandaardiseerde curriculum. Belangrijk is immers dat kinderen hun talenten kunnen ontdekken en ontplooien en vanuit een goede verbinding met zichzelf een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren aan de wereld om hen heen.

Het gaat Inspirerende Scholen daarbij om meer dan enkel de overdracht van feiten; wij staan voor een holistische benadering waarbij de ontwikkeling van het kind als volwaardig mens centraal staat. De filosofie van Hoofd, Hart, Buik & Handen vormt het fundament van deze benadering, waarbij elk aspect van het kind wordt aangesproken en gestimuleerd.

Hoofd: Intellectuele Groei en Kritisch Denken

Inspirerende Scholen erkent de waarde van intellectuele groei en stimuleert nieuwsgierigheid als brandstof voor leren. Het is belangrijk dat kinderen worden aangemoedigd om vragen te stellen, te ontdekken en te verkennen. Idealiter is het curriculum flexibel en past dat zich aan aan de individuele leerbehoeften, waardoor ruimte ontstaat voor verdieping en verbreding. Zo ontstaat een omgeving waarin kinderen niet alleen kennis vergaren, maar ook leren hoe ze kritisch kunnen denken en problemen oplossen.

Hart: Emotionele Intelligentie en Zelfontdekking

De filosofie van Inspirerende Scholen erkent dat onderwijs niet alleen draait om het vullen van hoofden met feiten, maar ook om het cultiveren van het hart. Hier leren kinderen niet alleen over empathie, samenwerking en emotionele intelligentie, maar worden ze ook aangemoedigd om een diepe verbinding met hun eigen emoties en heldere verlangens te ontwikkelen. Het curriculum omvat activiteiten die zelfreflectie bevorderen, waardoor kinderen ontdekken wie ze zijn en wat ze waardevol vinden.

Buik: Intuïtie en Innerlijke Wijsheid

De buik staat symbool voor intuïtie en innerlijke wijsheid. In ons streven naar holistisch onderwijs erkennen we de waarde van het luisteren naar de innerlijke stem, het ontwikkelen van intuïtie en het volgen van innerlijke wijsheid. Door kinderen aan te moedigen om te luisteren naar hun buikgevoel en hun eigen passies en interesses te volgen, helpen we hen hun authentieke zelf te ontdekken en te gedijen in een wereld die steeds veranderlijker wordt.

Handen: Praktische Vaardigheden en Creatieve Expressie

Inspirerende Scholen gelooft in de kracht van ‘learning by doing’. Naast theoretische kennis worden praktische vaardigheden en creatieve expressie aangemoedigd. Kinderen worden aangemoedigd om hun ‘handige’ talenten te ontdekken en te ontwikkelen, of het nu gaat om kunst, ambachten, sport of andere praktische vaardigheden, zoals Life Skills (klussen, je eigen eten verbouwen of weten hoe je een knoop aanzet). Dit benadrukt niet alleen het belang van diversiteit in leren, maar ook het feit dat elk kind unieke gaven bezit die moeten worden gekoesterd.

Zielsgericht Werken: Diepere Verbinding en Betekenis

In het hart van Inspirerende Scholen ligt het concept van zielsgericht werken met kinderen. Dit gaat verder dan traditioneel onderwijs; het draait om het cultiveren van een diepere verbinding met het innerlijke zelf en het begrijpen van de eigen unieke roeping in de wereld. Kinderen leren niet alleen voor examens, maar om betekenisvolle bijdragen te leveren aan de samenleving en zichzelf te begrijpen in een breder kosmisch perspectief.

Inspirerende Scholen creëert zo een omgeving waarin kinderen niet alleen leren voor het moment, maar voor het leven. Het gaat verder dan het overbrengen van kennis; het is een reis van ontdekking, groei en zelfrealisatie. Door de filosofie van Hoofd, Hart, Buik & Handen te omarmen en zielsgericht te werken met kinderen, laat dit initiatief zien dat onderwijs niet alleen overdracht van informatie is, maar een transformerende kracht die de toekomst van elk individu vormgeeft.

Tot slot: een kind moet ook kind kunnen zijn. Dat betekent aansluiten bij zijn of haar staat van (intellectuele en emotionele) ontwikkeling en bewustzijn. Deze visie vraagt van docenten en leraren dat zij ook een holistische visie op leven en leren ontwikkelen. Dat is de opgave waar we onszelf voor geplaatst zien. Deze website wil daartoe brandstof leveren.

Als je goed luistert, hoor je ieders wijs

Shares: